klimat.edu.pl

Materiały edukacyjne

Pakiety edukacyjne, scenariusze zajęć

Okładka: Klimatyczny stan wyjątkowy. Scenariusze zajęć

Klimatyczny stan wyjątkowy. Scenariusze zajęć

Opis

Gosia Świderek, Karolina Baranowska, Magdalena May

Wydanie pierwsze

Łódź 2024

liczba stron: 121

publikacja dostępna wyłącznie w wersji elektronicznej

Publikacja powstała na zlecenie Polskiej Zielonej Sieci w ramach projektu „LIFE AFTER COAL PL – Wdrożenie Strategii na Rzecz Neutralności Klimatycznej Wielkopolska Wschodnia 2040”, realizowanego przy dofinansowaniu z Programu Life Unii Europejskiej oraz NFOŚiGW.

Zbiór 21 scenariuszy zajęć o zmianie klimatu i transformacji regionów węglowych dla uczniów szkół podstawowych oraz uczniów szkół średnich.

Pobierz
Okładka: Łódzkie szkoły dla klimatu. Raport z pilotażu projektu

Łódzkie szkoły dla klimatu. Raport z pilotażu projektu

Opis

Gosia Świderek, Karolina Baranowska, Anna Chomczyńska-Czepiel

Wydanie pierwsze

Łódź 2023

liczba stron: 70

publikacja dostępna wyłącznie w wersji elektronicznej

współfinansowana ze środków Urzędu Miasta Łodzi w ramach projektu "Łódzkie szkoły dla klimatu"

W roku szkolnym 2022/2023 Ośrodek Działań Ekologicznych „Źródła” na zlecenie Urzędu Miasta Łodzi realizował pilotaż projektu „Łódzkie szkoły dla klimatu. Kompetencje przyszłości”. Jest to projekt łączący edukację globalną z edukacją ekologiczną i w dodatku naprawdę angażujący uczestników w realne działania na rzecz ochrony klimatu. Najważniejszym elementem projektu był eksperyment, do którego zaprosiliśmy młodzież wraz z rodzicami, a wcześniej także nauczycieli i kadrę projektu. Projekt bazuje na edukacji przez doświadczanie, które prowadzi do trwałych zmian w postawach zaangażowanych osób. W publikacji przedstawiamy wnioski z pilotażu projektu.

Pobierz
Okładka: Co po węglu? O zmianach klimatu, energetyce i sprawiedliwej transformacji. Pakiet edukacyjny dla klas VII i VIII SP oraz szkół ponadpodstawowych

Co po węglu? O zmianach klimatu, energetyce i sprawiedliwej transformacji. Pakiet edukacyjny dla klas VII i VIII SP oraz szkół ponadpodstawowych

Opis

Karlina Baranowska, Piotr Dominiak

Wydanie pierwsze
Łódź 2021
liczba stron: 66
publikacja dostępna wyłącznie w wersji elektronicznej

Pakiet powstał w ramach projektu Bełchatów 2050 i zawiera dziesięć scenariuszy zajęć oraz wprowadzenie merytoryczne przygotowujące nauczycieli do przeprowadzenia lekcji. Właśnie teraz decyduje się przyszłość Bełchatowa i całego regionu. Wydobycie węgla, które definiowało życie w mieście i jego okolicach przez ostatnie kilka dekad, nieodwołalnie trafiło na cenzurowane. Już wiadomo, że trzeba szukać lepszych, zdrowszych źródeł energii. Ale czy młodzież z regionu bełchatowskiego też to wie? Czy mają świadomość, że ich przyszłość nie będzie wyglądała tak, jak życie ich rodziców i dziadków? Scenariusze powstały główne z myślą o młodzieży z okolic Bełchatowa, ale są na tyle uniwersalne, że z większości mogą korzystać nauczyciele z całej Polski. Zmiany klimatu dotyczą nas wszystkich, presję na władzę wywierają obywatele w całym kraju. Wspólnie stańmy po stronie czystej energii.

Pobierz
Okładka: Nie podgrzewaj atmosfery. Materiały dla nauczycieli

Nie podgrzewaj atmosfery. Materiały dla nauczycieli

Opis

Gosia Świderek, Agnieszka Wnuk

ISBN 978-83-928246-4-0
Łódź 2009, wydanie I
liczba stron 48
dofinansowano ze środków NFOŚiGW
publikacja dystrybuowana bezpłatnie, nakład wyczerpany

Publikacja wydana w ramach projektu edukacyjnego "Nie podgrzewaj atmosfery" (2009), obejmuje podstawowe informacje nt. zmian klimatu oraz dziewięć scenariuszy zajęć skierowanych do uczniów szkół podstawowych, gimnazjów i szkół średnich.

Pobierz
Okładka: Narzędziownik WWF. Klimat. Scenariusze zajęć dla szkoły podstawowej, wyd. WWF Polska

Narzędziownik WWF. Klimat. Scenariusze zajęć dla szkoły podstawowej, wyd. WWF Polska

Opis

Gosia Świderek

wyd. WWF Polska

Warszawa 2019

Redakcja merytoryczna: Marta Anczewska
Oprawa graficzna i skład: Karolina Jakubowska, Direct Channel Sp. z o.o.
Kierowniczka projektu: Irka Jazukiewicz

Narzędziownik „Klimat” to pomoc edukacyjna WWF w postaci scenariuszy zajęć i propozycji prac plastycznych do poprowadzenia w szkole, w przedszkolu, w świetlicy, w kole przyrodniczym lub w lokalnym klubie dla dzieci i młodzieży. Dzięki pomysłom na zajęcia w atrakcyjny sposób przedstawisz nie tylko przyczyny i skutki zmiany klimatu, wyjaśnisz czym jest efekt cieplarniany i w jaki sposób nasze codzienne działania przekładają się na emisje gazów cieplarnianych, ale także zapoznasz dzieci z geografią i mieszkańcami Arktyki.

Pobierz
Okładka: “W trosce o przyszłość, czyli energia ze źródeł odnawialnych” - zestaw scenariuszy zajęć, wyd. Greenpeace

“W trosce o przyszłość, czyli energia ze źródeł odnawialnych” - zestaw scenariuszy zajęć, wyd. Greenpeace

Opis

Gosia Świderek

wyd. Greenpeace
Warszawa 2016
publikacja elektroniczna

Zestaw scenariuszy zajęć, które obejmują wszystkie grupy wiekowe szkół podstawowych.

Energia drzemiąca w naturze - scenariusz lekcji dla uczniów z klas I-III szkoły podstawowej

Odnawialne źródła energii (OZE). Jak złapać energię wiatru i słońca? - scenariusz lekcji dla uczniów z klas IV-VI szkoły podstawowej

Sieci energetyczne - scenariusz lekcji dla uczniów z klas VII-VIII szkoły podstawowej

Scenariuszom towarzyszy podręcznik pt. W trosce o przyszłość, czyli energia ze źródeł odnawialnych autorstwa Wojciecha Szymalskiego, Aleksandry Stępniak i Agaty Golec. Jest to praktyczny przewodnik dla nauczycieli i edukatorów, który pozwoli przygotować ciekawą lekcję na temat nowych technologii wiążących się z zawodami przyszłości.

Pobierz
Okładka: Dla klimatu przeciw ubóstwu – scenariusze zajęć lekcyjnych, wyd. Polska Zielona Sieć

Dla klimatu przeciw ubóstwu – scenariusze zajęć lekcyjnych, wyd. Polska Zielona Sieć

Opis

wprowadzenie: Aleksandra Antonowicz, Marta Śmigrowska, Magdalena Noszczyk
scenariusze: Gosia Świderek

wyd. Polska Zielona Sieć, w ramach programu Globalne Południe
Kraków/Szczecin 2010, wydanie I
ISBN 978-83-62403-02-8
liczba stron 58
wydano ze środków UE

Książka wydana w ramach międzynarodowej kampanii „Dla Klimatu Przeciw Ubóstwu” Polskiej Zielonej Sieci. Publikacja zawiera scenariusze lekcyjne, dzięki którym uczniowie polskich szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych zapoznają się z tematyką zmian klimatu w kontekście ich dramatycznego wpływu na ludzi zamieszkujących kraje najuboższe.

Pobierz

Badania, raporty, analizy

Okładka: Potrzeby edukacyjne i świadomość klimatyczna w szkołach Wielkopolski Wschodniej. Raport z badań

Potrzeby edukacyjne i świadomość klimatyczna w szkołach Wielkopolski Wschodniej. Raport z badań

Opis

Paulina Kowalczyk, Grzegorz Wierchowiec

Badania zrealizował zespół w składzie: Paulina Kowalczyk, Noemi Modnicka oraz Grzegorz Wierchowiec

Raport z badania potrzeb edukacyjnych oraz świadomości klimatycznej w Wielkopolsce Wschodniej zrealizowane na zlecenie Polskiej Zielonej Sieci przy współpracy ODE Źródła. Badanie zrealizowała pracownia Qualio, która przeprowadziła szereg rozmów z nauczycielami i dyrektorami, podczas których pytała m.in. o postawy, potrzeby, motywacje, oczekiwania oraz doświadczenia zawodowe i osobiste związane z edukacją klimatyczną oraz tematem transformacji energetycznej w nauczaniu. Badania ankietowe objęły ponad 650 uczniów i 300 nauczycieli. Przeprowadzona też kilkanaście wywiadów pogłębionych z dyrektorami oraz pedagogami.

Działanie realizowane w ramach projektu „Wdrożenie Strategii na Rzecz Neutralności Klimatycznej Wielkopolska Wschodnia 2040 ”, 101069886 — LIFE21-IPC-PL-LIFE AFTER COAL PL, który jest finansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu LIFE oraz współfinansowany ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. 

Pobierz
Okładka: Łódzkie szkoły dla klimatu. Raport z pilotażu projektu

Łódzkie szkoły dla klimatu. Raport z pilotażu projektu

Opis

Gosia Świderek, Karolina Baranowska, Anna Chomczyńska-Czepiel

Wydanie pierwsze

Łódź 2023

liczba stron: 70

publikacja dostępna wyłącznie w wersji elektronicznej

współfinansowana ze środków Urzędu Miasta Łodzi w ramach projektu "Łódzkie szkoły dla klimatu"

W roku szkolnym 2022/2023 Ośrodek Działań Ekologicznych „Źródła” na zlecenie Urzędu Miasta Łodzi realizował pilotaż projektu „Łódzkie szkoły dla klimatu. Kompetencje przyszłości”. Jest to projekt łączący edukację globalną z edukacją ekologiczną i w dodatku naprawdę angażujący uczestników w realne działania na rzecz ochrony klimatu. Najważniejszym elementem projektu był eksperyment, do którego zaprosiliśmy młodzież wraz z rodzicami, a wcześniej także nauczycieli i kadrę projektu. Projekt bazuje na edukacji przez doświadczanie, które prowadzi do trwałych zmian w postawach zaangażowanych osób. W publikacji przedstawiamy wnioski z pilotażu projektu.

Pobierz
Okładka: Bełchatów po węglu: albo zielona transformacja, albo dramatyczna zapaść. Zagłębie bełchatowskie w przededeniu zmian.

Bełchatów po węglu: albo zielona transformacja, albo dramatyczna zapaść. Zagłębie bełchatowskie w przededeniu zmian.

Opis

Małgorzata Burchard-Dziubińska, Andrzej Kassenberg, Maciej Kozakiewicz, Jolanta Pacura, Agnieszka Rzeńca, Agnieszka Sobol, Andrzej Szablewski

Wydanie pierwsze
Łódź 2021
liczba stron: 109
publikacja dostępna wyłącznie w wersji elektronicznej

Raport z realizacji projektu „Bełchatów 2050”, zawiera ogólną charakterystykę idei sprawiedliwej transformacji, część diagnostyczną i wskazówki dotyczące możliwości kształtowania rozwoju regionu bełchatowskiego dzięki zaangażowaniu władz i lokalnej społeczności oraz aktywności przedsiębiorców.

Pobierz
Okładka: Badanie świadomości ekologicznej wśród młodzieży z Bełchatowa i okolic

Badanie świadomości ekologicznej wśród młodzieży z Bełchatowa i okolic

Opis

Bożysława Jaworska-Posiła

Łódź, październik 2019
liczba stron: 14
publikacja dostępna wyłącznie w wersji elektronicznej

Transformacja gospodarcza i społeczna regionu bełchatowskiego (a szerzej całego województwa łódzkiego), związana z poszukiwaniem alternatyw dla węgla, w największym stopniu wpłynie na życie tych mieszkanek i mieszkańców regionu, którzy teraz są nastolatkami. </p><p>Będą pierwszym pokoleniem, któremu przyjdzie odnaleźć się w nowej, zapewne powęglowej rzeczywistości. To co dla pokolenia ich rodziców i dziadków było oczywistością – sąsiedztwo bełchatowskiej kopalni i elektrowni oraz związane z nimi perspektywy stabilnego zatrudnienia – nie są takimi pewnikami dla obecnych licealistów. Jak widzą swoją przyszłość – czy chcą zostać, czy wyjechać z regionu? Czy wiążą swoje plany zawodowe z branżą wydobywczą lub/i energetyczną? Czy dostrzegają zależność między stanem środowiska naturalnego w swojej okolicy i na świecie, a działalnością kopalni i elektrowni w Bełchatowie? Jak oceniają swój wpływ na zmiany klimatu? Pomimo licznych sondaży na temat postaw Polaków i Polek wobec ekologii, brak jest podobnych badań wśród osób poniżej 18 roku życia – tymczasem to właśnie młodzież organizuje strajki klimatyczne i jest postrzegana jako grupa najbardziej wrażliwa na tematykę ekologiczną. Badanie miało służyć weryfikacji tej tezy.

Pobierz
Okładka: Wyniki badania świadomości ekologicznej uczniów łódzkich szkół średnich

Wyniki badania świadomości ekologicznej uczniów łódzkich szkół średnich

Opis

Bożysława Jaworska-Posiła

Łódź, styczeń 2020
liczba stron: 20
publikacja dostępna wyłącznie w wersji elektronicznej

Transformacja gospodarcza i społeczna regionu bełchatowskiego (a szerzej całego województwa łódzkiego), związana z poszukiwaniem alternatyw dla węgla, w największym stopniu wpłynie na życie tych mieszkanek i mieszkańców regionu, którzy teraz są nastolatkami. </p><p>Będą pierwszym pokoleniem, któremu przyjdzie odnaleźć się w nowej, zapewne powęglowej rzeczywistości. To co dla pokolenia ich rodziców i dziadków było oczywistością – sąsiedztwo bełchatowskiej kopalni i elektrowni oraz związane z nimi perspektywy stabilnego zatrudnienia – nie są takimi pewnikami dla obecnych licealistów. Jak widzą swoją przyszłość – czy chcą zostać, czy wyjechać z regionu? Czy wiążą swoje plany zawodowe z branżą wydobywczą lub/i energetyczną? Czy dostrzegają zależność między stanem środowiska naturalnego w swojej okolicy i na świecie, a działalnością kopalni i elektrowni w Bełchatowie? Jak oceniają swój wpływ na zmiany klimatu? Pomimo licznych sondaży na temat postaw Polaków i Polek wobec ekologii, brak jest podobnych badań wśród osób poniżej 18 roku życia – tymczasem to właśnie młodzież organizuje strajki klimatyczne i jest postrzegana jako grupa najbardziej wrażliwa na tematykę ekologiczną. Badanie miało służyć weryfikacji tej tezy.

Pobierz